
Ayaka Tsutsui
PH.D. STUDENTS
Ph.D student
Education
2025.04 -
筑波大学 人間総合科学学術院 人間総合科学研究群 情報学学位プログラム 博士後期過程
Doctoral Programs in Informatics, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
Advisor: Yoichi Ochiai
2023.04 - 2025.03
筑波大学 人間総合科学学術院 人間総合科学研究群 情報学学位プログラム 博士前期過程 修士(情報学)
Master's Programs in Informatics, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
Advisor: Yoichi Ochiai
2021.04 - 2023.03
筑波大学 情報学群 知識情報・図書館学類 システム主専攻 学士(図書館情報学)
School of informatics, College of knowledge and Library Sciences, University of Tsukuba
Advisor: Yoichi Ochiai
Profile
私はアクセシビリティ研究に従事しており、特に視覚障害者のスポーツ参加や、触察による情報アクセス支援に関心を持って研究を進めています。
視覚に頼らずに「動く」「感じる」「理解する」ことを可能にするインタフェースのデザインや技術開発を通じて、誰もが自らの身体を通して学び、楽しめる環境の構築を目指しています。
I conduct research in accessibility, with a particular focus on supporting sports participation and tactile information access for people with visual impairments. Through the design and development of interfaces that enable people to move, feel, and understand without relying on vision, I aim to create environments where everyone can learn and enjoy through their own bodily experiences.
Personal HP: ayakatsutsuidesu.com
LinkedIn: Ayaka Tsutsui
PROJECTS




PUBLICATION
Ayaka Tsutsui, Kenta Yamamoto, Yinan Zhao, Ippei Suzuki, Kengo Tanaka, and Yoichi Ochiai. 2024. Low Vision Boxing: Participatory Design of Adaptive Kickboxing Experiences with Low Vision Person. In Proceedings of the 26th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 15, 1–18. https://doi.org/10.1145/3663548.3675619
Koki Nagakura, Tatsuki Fushimi, Ayaka Tsutsui, and Yoichi Ochiai. 2024. Dynamic Acousto-Caustics in Dual-Optimized Holographic Fields. In ACM SIGGRAPH 2024 Emerging Technologies (SIGGRAPH ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 6, 1–2. https://doi.org/10.1145/3641517.3664384
Kenta Yamamoto, Ayaka Tsutsui, Yinan Zhao, Ippei Suzuki, Kengo Tanaka, Yusuke Koroyasu, and Yoichi Ochiai. 2024. Documentary Film of Low Vision Boxing: Collaborative Design of Adaptive Kickboxing Experiences. In Extended Abstracts of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 641, 1–2. https://doi.org/10.1145/3613905.3649124
Ayaka Tsutsui, Tatsuki Fushimi, Takahito Murakami, Ryosei Kojima, Kengo Tanaka, and Yoichi Ochiai. 2024. HIFU Embossment of Acrylic Sheets. In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 431, 1–23. https://doi.org/10.1145/3613904.3642890
Kengo Tanaka, Tatsuki Fushimi, Ayaka Tsutsui, and Yoichi Ochiai. 2023. Text to Haptics: Method and Case Studies of Designing Tactile Graphics for Inclusive Tactile Picture Books by Digital Fabrication and Generative AI. In Special Interest Group on Computer Graphics and Interactive Techniques Conference Labs (SIGGRAPH ’23 Labs), August 06–10, 2023, Los Angeles, CA, USA. ACM, New York, NY, USA 2 Pages. https://doi.org/10.1145/3588029.3595471
Ayaka Tsutsui, Tatsuki Fushimi, Kengo Tanaka, Takahito Murakami, and Yoichi Ochiai. 2023. Ultrasonic Embossment of Acrylic Sheets with Transparency Control. In ACM SIGGRAPH 2023 Labs (SIGGRAPH ’23). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 11, 1–2. https://doi.org/10.1145/3588029.3595475
EVENT
筒井彩華, Zhao Yinan, 田中賢吾. Low Vision Boxing. 令和7年度つくばスマートシティ社会実装トライアル支援事業採択, 2025.03.28, https://www.city.tsukuba.lg.jp/soshikikarasagasu/seisakuinnovationbusmartcitysenryakuka/gyomuannai/2/2/TsukuSmaTrial/23793.html,
筒井彩華,筑波大学 学生奨学金つくばスカラシップ研究奨励奨学金(人間総合科学学術院 人間総合科学研究群 情報学学位プログラム博士前期課程), 2025.03.25.
筒井彩華,令和6年度 筑波大学 学長表彰(筑波大学人間総合科学学術院 人間総合科学研究群 情報学学位プログラム博士前期課程), 2025.03.25.
筒井 彩華, 村上 貴人, 小嶋 凌勢, 田中 賢吾(HIFU Embossment 制作チーム). ゲーム&インタラクション部門 優秀賞, NEXT YOUNG ARTIST AWARD 2024, 2025.03.12, https://nya-award.jp/news/nyaa2024/2099/, https://archive.nya-award.jp/2024/works/7333/,
山本健太, 筒井彩華, Zhao Yinan, 田中賢吾, 鈴木一平, 落合陽一. Low Vision Boxing. ゲーム&インタラクション部門 最優秀賞, 第29回学生CGコンテスト, 2024.02.27, https://campusgenius.jp/2023/, https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/2023/07/low-vision-boxing/, https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/2023/12/lvb-3-2/
山本健太, 筒井彩華, 趙一楠, 田中賢吾, 鈴木一平, 落合陽一. Low Vision Boxing. 準グランプリ, CREATIVE HACK AWARD 2023, 2023.12.18, https://hack.wired.jp/, https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/2023/07/low-vision-boxing/
MEDIA PRESENTATION
筒井彩華, 山本健太, 田中賢吾, Low Vision Boxing, 【め #38】弱視者のスポーツアクセシビリティの拡大, https://the-elements.jp/posts/78K1HzsD, The Elements, 2024.09.20
オジサンでもできる!画像と言語のAIでビジネスハッカソンした(2)⑩障害者支援, AICU media, 2024.12.26, https://note.com/aicu/n/n8aa41d059dc1
Immersive Insights: Haptic Highlights from the SIGGRAPH 2023 Conference, TITAN Haptics, https://titanhaptics.com/immersive-insights-haptic-highlights-from-the-siggraph-2023-conference/
山本 健太, 筒井 彩華, Zhao Yinan, 鈴木 一平, 田中 賢吾, 落合 陽一. Low Vision Boxing. インタラクティブコンテンツ|2023, https://archive.campusgenius.jp/2023/works/6887/
第29回学生CGコンテストの入選作品決定!2024年2月22日に渋谷キャスト スペースで「CGC29 Meeting」を開催します。, PR TIMES, 学生CGコンテスト(CGC)事務局
[CG-ARTS], 2024.01.29, https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000002.000123984.html
あらゆる“ハック”の旗を立て、 「クリエイティブクラス」を更新せよ:「CREATIVE HACK AWARD 2023」授賞式レポート, WIRED, 2024.01.19, https://wired.jp/article/creative-hack-award-2023-final/
『WIRED』日本版 主催「CREATIVE HACK AWARD 2023」受賞作品、9作が決定!カタチに囚われない、クリエイティブの結晶がここに集結。, CONDÉ NAST JAPAN, 2023.12.19, https://condenast.jp/release/2023/12/wired-cha-1219/