DNG in ASSETS / カナダ セントジョーンズで開催されるASSETS ’24にて発表を行います
2024. 10. 10

We will present our works at ASSETS ’24. See you in St. John’s, Canada!
デジタルネイチャー研究室は,カナダ ニューファンドランド・ラブラドール州 セントジョーンズで開催されるThe 26th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility にて「Low Vision Boxing: Participatory Design of Adaptive Kickboxing Experiences with Low Vision Person」の発表を行います.
Official Web : https://assets24.sigaccess.org/
October 28th – 30th, 2024
St. John’s, Newfoundland and Labrador
発表プロジェクト
[Papers] Low Vision Boxing: Participatory Design of Adaptive Kickboxing Experiences with Low Vision Person
Visually impaired individuals often face challenges related to physical inactivity, stemming from limited accessibility to sports activities. While assistive technologies and adaptive sports have made progress, high-intensity contact sports remain largely inaccessible. This paper presents an approach to improve the accessibility of kickboxing for visually impaired individuals. We prioritize simple, immediate solutions that maximize the use of residual vision, diverging from conventional assistive technologies that rely on auditory or tactile feedback. Employing a participatory design methodology, we involved visually impaired individuals throughout the development process of specialized kickboxing equipment. This approach enabled us to address user-specific needs and challenges directly. Our research contributes to expanding sports participation opportunities for the visually impaired and fostering a more inclusive sports environment. We detail the development process of our adaptive kickboxing equipment and discuss its effectiveness in enhancing the sports experience for visually impaired individuals.
視覚障害者は、スポーツ活動へのアクセスが限られていることから生じる、身体活動不足に関連する課題に直面することがよくあります。支援技術とアダプティブ スポーツは進歩していますが、高強度のコンタクト スポーツは依然としてほとんどアクセスできません。この論文では、視覚障害者がキックボクシングにアクセスしやすくするためのアプローチを紹介します。聴覚や触覚のフィードバックに依存する従来の支援技術とは異なり、残存視力を最大限に活用するシンプルで即時のソリューションを優先します。参加型設計方法論を採用し、特殊なキックボクシング用具の開発プロセス全体にわたって視覚障害者を参加させました。このアプローチにより、ユーザー固有のニーズと課題に直接対処することができました。私たちの研究は、視覚障害者のスポーツ参加機会の拡大と、より包括的なスポーツ環境の促進に貢献しています。アダプティブ キックボクシング用具の開発プロセスを詳しく説明し、視覚障害者のスポーツ体験を向上させる効果について説明します。
プロジェクト関連サイト
Project page: Low Vision Boxing
Publication: Ayaka Tsutsui, Kenta Yamamoto, Yinan Zhao, Ippei Suzuki, Kengo Tanaka, and Yoichi Ochiai. 2024. Low Vision Boxing: Participatory Design of Adaptive Kickboxing Experiences with Low Vision Person. In The 26th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility (ASSETS ’24). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 15, 1–18. https://doi.org/10.1145/3663548.3675619
Authors: Ayaka Tsutsui, Kenta Yamamoto, Yinan Zhao, Ippei Suzuki, Kengo Tanaka, Yoichi Ochiai
Monday, October 28th 2024, 16:15 – 17:45
PlaceSession 2A: Sports, Play, and Interaction
詳細につきましてはこちらのページをご確認ください.
研究室概要
名称 : デジタルネイチャー研究室
代表者 : 准教授 落合 陽一
所在地 : 茨城県つくば市春日1-2
研究内容 : 波動工学、デジタルファブリケーション、人工知能技術を用いた空間研究開発
URL : https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/
代表略歴
落合陽一 Yoichi Ochiai
1987生,2015年東京大学学際情報学府博士課程修了(学際情報学府初の短縮終了),博士(学際情報学).日本学術振興会特別研究員DC1,米国Microsoft ResearchでのResearch Internなどを経て,2015年より筑波大学図書館情報メディア系助教 デジタルネイチャー研究室主宰.2015年,Pixie Dust Technologies.incを起業しCEOとして勤務.2017年から2019年まで筑波大学学長補佐,2017年から大阪芸術大学客員教授,2020年デジタルハリウッド大学特任教授,金沢美術工芸大学客員教授,2021年4月から京都市立芸術大学客員教授を兼務.2017年12月より,ピクシーダストテクノロジーズ株式会社による筑波大学デジタルネイチャー推進戦略研究基盤代表及び准教授を兼務.2020年6月デジタルネイチャー開発研究センター・センター長就任.専門はヒューマンコンピュータインタラクション・バーチャルリアリティ・人工知能領域の学際的展開,特に音響・レーザーホログラムの計算・応用領域に強い興味を持つ.
本件に関するお問い合わせ先
名称 : 筑波大学デジタルネイチャー研究室
Email : contact<-at->digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp <-at->を@に置き換えてください
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