DNG in SIGGRAPH 2022 / カナダ バンクーバーにて開催されるSIGGRAPH 2022 にて デモ/ポスター発表を行います

2022. 08. 01

We will present our work at SIGGRAPH 2022 in Vancouver ! See you in Vancouver !

デジタルネイチャー研究室は,カナダのバンクーバーにて開催されるSIGGRAPH 2022にてデモ/ポスター発表を行います。

Official Web : https://s2022.siggraph.org/

会 期:2022/08/08〜2022/08/11
展示会:2022/8/09〜2021/08/11

発表プロジェクト

[POSTER] Kuchibashi: 3D-Printed Tweezers Bioinspired by the New Caledonian Crow’s Beak

★★Congratulations! This project won 1st place in the Undergraduate category of the SIGGRAPH2022 Student Rerearch Competition!!!★★

In this study we implemented Kuchibashi, the New Caledonian Crow beak-like tweezers, and conducted a user study to evaluate the prototype’s usability. We proved that Kuchibashi is superior in interacting with large spherical objects than hands and tweezers. Also, impressions of security and safeness were perceived positively by the participants.

Project page: Kuchibashi

Publication: https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/2022/07/kuchibashi-siggraph2022/

Authors : Takahito Murakami, Maya Torii, Vargas Meza Xanat, Yoichi Ochiai

プロジェクトの詳細についてはこちらのページをご確認ください。

[DEMO] Immersive Real World through Deep Billboards

An aspirational goal for virtual reality (VR) is to bring in a rich diversity of real world objects losslessly. Existing VR applications often convert real world objects into explicit 3D models with meshes, which allows fast interactive rendering but severely limits its quality and the types of supported objects, fundamentally upper-bounding the “realism” of VR experience. Inspired by the classic “billboards” technique in gaming as well as implicit neural rendering models and image-based “world” models, we present Deep Billboards that model 3D objects implicitly using neural networks, where only 2D image is rendered at a time based on the user’s viewing direction. Our system, connecting a commercial VR headset with a server running neural rendering, allows real-time high-resolution simulation of detailed rigid objects, hairy objects, actuated dynamic objects, and more, in an interactive VR world, drastically narrowing the existing real-to-simulation (real2sim) gap while preserving smooth interactivity. Additionally, we augment Deep Billboards with physical interaction capability, adapting classic billboards from screen-based games to immersive VR. To the best of our knowledge, we are the first to implement, evaluate, and open-source a functional system of high-quality implicit neural rendering in interactive VR applications, delivering the rich real world more losslessly into the Metaverse and expanding the impact of neural rendering models to interactive simulation such as VR and gaming beyond static 3D reconstruction.

Project page: https://sites.google.com/view/deepbillboards/

Publication: https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/2022/07/deep-billboards-siggraph2022/

Authors: Naruya Kondo, So Kuroki, Ryosuke Hyakuta, Yutaka Matsuo, Shixiang Shane Gu, Yoichi Ochiai

デモの詳細につきましてはこちらのページをご確認ください.

研究室概要

名称 : デジタルネイチャー研究室
代表者 : 准教授 落合 陽一
所在地 : 茨城県つくば市春日1-2
研究内容 : 波動工学、デジタルファブリケーション、人工知能技術を用いた空間研究開発
URL : https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/

代表略歴

落合陽一 Yoichi Ochiai

1987生,2015年東京大学学際情報学府博士課程修了(学際情報学府初の短縮終了),博士(学際情報学).日本学術振興会特別研究員DC1,米国Microsoft ResearchでのResearch Internなどを経て,2015年より筑波大学図書館情報メディア系助教 デジタルネイチャー研究室主宰.2015年,Pixie Dust Technologies.incを起業しCEOとして勤務.2017年から2019年まで筑波大学学長補佐,2017年から大阪芸術大学客員教授,2020年デジタルハリウッド大学特任教授,金沢美術工芸大学客員教授,2021年4月から京都市立芸術大学客員教授を兼務.2017年12月より,ピクシーダストテクノロジーズ株式会社による筑波大学デジタルネイチャー推進戦略研究基盤代表及び准教授を兼務.2020年6月デジタルネイチャー開発研究センター・センター長就任.専門はCG,HCI,VR,視・聴・触覚提示法,デジタルファブリケーション,自動運転や身体制御.

本件に関するお問い合わせ先

名称    : 筑波大学デジタルネイチャー研究室
Email : contact<-at->digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp

News