This study explores new possibilities for transforming perceived space by using an umbrella as a dynamic spatial auditory interface. While spatial audio technologies have been widely applied across various domains, there are few opportunities in daily life to consciously perceive the boundary between personal and external space. Due to its physical structure and everyday usage, the umbrella has a unique ability to render such boundaries perceptible. Focusing on the “flow” of raindrops across the umbrella’s surface, the system detects continuous rain movement in real time rather than merely capturing impact sounds. Spatial auditory feedback encourages users to actively perceive dynamic spatial boundaries, as the rain draws auditory contours through interaction with the umbrella. To this end, the umbrella is conceptualized as an interactive interface that senses raindrop movement and applies spatial audio processing. In addition, users can dynamically alter the virtual size of the umbrella, enabling perceptual shifts in spatial scale. Rather than treating the umbrella as a mere protective object, this system reimagines it as a medium for perceiving environmental change through sound. By integrating natural phenomena with spatial audio, this approach suggests new directions for embodied perception and expression.
Kana Yamaguchi, Kosaku Namikawa, Yoshiki Nagatani, and Yoichi Ochiai.
私たちは日常生活の中で、雨の日だけでなく、場面を描写する効果音としても雨の音を耳にします。しかし、その音がどのような印象を与えるのかについては明らかにされていません。 本研究では、雨が傘に当たる音が与える印象について調査しました。楽器の音などを評価するために多くの形容詞対が提案されていますが、それらが雨が傘に当たる音の評価に適しているかどうかは不明でした。 そこでまず、傘の専門家にインタビューを行い、雨が傘に当たる音を表現する形容詞を収集しました。このインタビューを通じて、傘の音が与える印象を記述するための46対の形容詞を得ました。 次に、異なる傘(和傘および洋傘を含む)と雨の強さの組み合わせ30通りを録音しました。 最後に、20名の参加者(平均年齢21.2 ± 1.0歳、男性5名、女性15名)に、録音音源を聴いて46対の形容詞で印象評価を行ってもらいました。 その結果、印象評価の構造として「触覚的印象」「物理的特性」「形状と素材」「喚起される感情」の4軸が見出されました。 本研究の知見は、製品開発やエンターテインメント分野への応用が期待されます。
山口果那,浪川洪作,長谷芳樹,落合陽一
News
DNG in ICA 2022 / 韓国 慶州にて開催される ICA 2022 にて 口頭発表を行います|2022.10.18