Shieru Suzuki

PH.D. STUDENTS

博士後期課程学生

Education

筑波大学
筑波大学大学院 人間総合科学学術院 人間総合科学研究科 情報学学位プログラム 博士前期課程

University of Tsukuba
School of Informatics, College of Media Arts, Science and Technology
Master's Program in Informatics, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Profile

ウデマエ破れて即興あり。目新しく美的なものをめざす人間へ。

デジタルネイチャーの世界を生きる人間が抱える課題は何でしょう。生成AIやロボットの圧倒的伸びしろと物量に肩身狭い思いをする人間はどうあると満足度高く生きていられるでしょうか。あらゆる活動に対し、「自分がやってもやらなくてもどちらでもよいとして、それでもそれをやっていられるか」が問われていくでしょう。
そこで私は、自分がやったという感覚はひとつのバリエーションであるという多元性に突破口を探します。それは当人にとって目新しくも美的でもある際限ない選択肢となると考えます。
本当でしょうか。具体的に確かめてみましょう。
即興、身体運動、技術決定論をキーワードに、具体的なデザインの実践やインタラクションを、ヒューマン・コンピュータ・インタラクションの分野で研究しています。

Shieru Suzuki. 2023. A Fundamental Study of Mid-air Haptics through Galvanic Vestibular Stimulation for Enhancing Whole-body Force Perception. Thesis (Bachelor of Science in Media Sciences and Engineering), University of Tsukuba.

Shieru Suzuki, Kazuma Aoyama, Ryosei Kojima, Kazuya Izumi, Tatsuki Fushimi, and Yoichi Ochiai. 2023. ExudedVestibule: Enhancing Mid-air Haptics through Galvanic Vestibular Stimulation. In Special Interest Group on Computer Graphics and Interactive Techniques Conference Posters (SIGGRAPH ’23 Posters), August 06–10, 2023, Los Angeles, CA, USA. ACM, New York, NY, USA 2 Pages. https://doi.org/10.1145/3588028.3603648

Kazuya Izumi, Shieru Suzuki, Ryogo Niwa, Atsushi Shinoda, Ryo Iijima, Ryosuke Hyakuta & Yoichi Ochiai. (2023). A Preliminary Study on Eye Contact Framework Toward Improving Gaze Awareness in Video Conferences. In: Kurosu, M., Hashizume, A. (eds) Human-Computer Interaction. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14011. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35596-7_31

Kazuya Izumi, Shieru Suzuki, Ryogo Niwa, Atsushi Shinoda, Ryo Iijima, Ryosuke Hyakuta and Yoichi Ochiai  (2023). A Preliminary Study on Eye Contact Framework Toward Improving Gaze Awareness in Video Conferences. In: Kurosu, M., Hashizume, A. (eds) Human-Computer Interaction. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science, vol 14011. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35596-7_31

Yuga Tsukuda, Daichi Tagami, Masaaki Sadasue, Shieru Suzuki, Jun-Li Lu, Yoichi Ochiai. (2022). Calmbots: Exploring Madagascar Cockroaches as Living Ubiquitous Interfaces. In: Antona, M., Stephanidis, C. (eds) Universal Access in Human-Computer Interaction. Novel Design Approaches and Technologies. HCII 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13308. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05028-2_35

Ryogo Niwa, Kazuya Izumi, Shieru Suzuki, Yoichi Ochiai. (2022). EMS-Supported Throwing: Preliminary Investigation on EMS-Supported Training of Movement Form. In: Antona, M., Stephanidis, C. (eds) Universal Access in Human-Computer Interaction. Novel Design Approaches and Technologies. HCII 2022. Lecture Notes in Computer Science, vol 13308. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05028-2_31

Yuga Tsukuda, Daichi Tagami, Masaaki Sadasue, Shieru Suzuki, Jun-Li Lu and Yoichi Ochiai. 2022. Calmbots: Exploring Possibilities of Multiple Insects with On-hand Devices and Flexible Controls as Creation Interfaces. In CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Extended Abstracts (CHI EA ’22). Association for Computing Machinery, New York NY United States, Article No.9, Pages 1–13, https://doi.org/10.1145/3491101.3516387

Suzuki S., Sasaguri S., Ochiai Y. (2021) Interaction with Objects and Humans Based on Visualized Flow Using a Background-Oriented Schlieren Method. In: Kurosu M. (eds) Human-Computer Interaction. Design and User Experience Case Studies. HCII 2021. Lecture Notes in Computer Science, vol 12764. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78468-3_9

鈴木紫琉, 令和4年度 筑波大学 情報学群長表彰(筑波大学 情報学群 情報メディア創成学類), 2023.03.24.

佃優河 , 田上大智 , 貞末真明 , 鈴木紫琉 , 盧俊利 , 落合陽一. Calmbots . デジタルコンテンツEXPO , Innovative Technologies 2020 採択技術 IDCAJ会長賞 , 2020.11.14.  https://online.dcexpo.jp/i-tec/

佃優河 , 田上大智 , 貞末真明 , 鈴木紫琉 , 盧俊利 , 落合陽一. Calmbots . デジタルコンテンツEXPO Innovative Technologies 2020 採択技術 , Innovative Technologies 2020 Special Prize -Crazy- , 2020.10.20. https://www.dcexpo.jp/itech2020

「Digital Content EXPO 2020 Online Innovative Technologies 2020」表彰式, https://cgworld.jp/feature/202012-dcexpo.html, CGWORLD.jp, 2020.12.23.

 ゴキブリが絵を描き、モノを運ぶ 群れを遠隔操作する技術「Calmbots」筑波大学が開発, https://www.itmedia.co.jp/news/articles/2012/01/news098.html, IT media, 2020.12.01.

Ученые из Японии научили тараканов работать, https://news.rambler.ru/tech/45286835-uchenye-iz-yaponii-nauchili-tarakanov-rabotat/, Рамблер, 2020.11.22.

【內有圖不喜請左轉】日本團隊打造「半機器蟑螂」,好飼養、易繁殖、還可以搬東西, https://buzzorange.com/techorange/2020/11/19/japan-cyborg-cockroaches/, TechOrange 科技報橘, 2020.11.19.

Calmbots, the Cyborg Cockroaches That Can Perform Small Household Tasks , https://www.autoevolution.com/news/calmbots-the-cyborg-cockroaches-that-can-perform-small-household-tasks-151252.html , autoevolution, 2020.11.09.

Calmbots: así son las cucarachas robot que dibujan líneas y mueven objetos , https://www.lanacion.com.ar/tecnologia/calmbots-asi-son-cucarachas-robot-dibujan-lineas-nid2501988 , LA NACION, 2020.11.08.

Cyborg cockroaches designed to complete tasks inside your HOME can carry objects across the room, transform into a display and draw objects on paper, https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8918671/Cyborg-cockroaches-designed-complete-tasks-inside-HOME-carry-objects-room.html, Dairy Mail Online, 2020.11.05.

A Swarm of Cyborg Cockroaches That Lives in Your House, https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/robotics-hardware/swarm-of-cyborg-cockroaches, IEEE Spectrum, 2020.11.04.