DNG in HCI International 2023 / デンマーク コペンハーゲンにて開催されるHCI International 2023にて研究発表を行います

2023. 07. 11

We will present our work at the 25rd international conference on HCI International 2023 !
デジタルネイチャー研究室は, デンマーク コペンハーゲンにて開催されるHCI International 2023にて「A Preliminary Study on Eye Contact Framework toward Improving Gaze Awareness in Video Conferences」の口頭発表と「A Comparison of Digital Libraries for the Visually Impaired in the United States and Japan」のポスター発表を行います.

Official Web : https://2023.hci.international/index.html

会期:2023/07/23〜2023/07/28


発表プロジェクト

[Oral Presentation] A Preliminary Study on Eye Contact Framework toward Improving Gaze Awareness in Video Conferences

Gaze information plays an important role as non-verbal information in face-to-face conversations. However, in online videoconferences, users’ gaze is perceived as misaligned due to the different positions of the screen and the camera. This problem causes a lack of gaze information, such as gaze awareness. To solve this problem, gaze correction methods in videoconference have been extensively discussed, and these methods allow us to maintain eye contact with other participants even in videoconference. However, people rarely make constant eye contact with the other person in face-to-face conversations. Although a person’s gaze generally reflects their intentions, if the system unconditionally corrects gaze, the intention of the user’s gaze is incorrectly conveyed. Therefore, we conducted a preliminary study to develop an eye contact framework; a system that corrects the user’s gaze only when the system detects that the user is looking at the face of the videoconferencing participant. In this study, participants used this system in a online conference and evaluated it qualitatively. As a result, this prototype was not significant in the evaluation of gaze awareness, but useful feedback was obtained from the questionnaire. We will improve this prototype and aim to develop a framework to facilitate non-verbal communication in online videoconferences.
オンラインのビデオ会議では画面とカメラの位置の違いからユーザーの視線がずれて認識されてしまい、コミュニケーションに支障をきたすことが問題とされてきた。近年では視線追跡技術及び画像処理技術によるビデオ会議における視線補正手法が盛んに議論され、ビデオ会議中でも他の参加者とのアイコンタクトを維持することができるようになった。しかし、本来対面での会話において、相手と常にアイコンタクトを取ることはほとんどないため、アイコンタクトの維持は逆に不自然な印象を与えてしまう。また、システムがユーザの視線を常に補正してしまうと、ユーザがなぜそこを見ているのかといった視線の意図が正しく伝わらなくなってしまうこともある。そこで、ユーザのgaze awarenessをより強化し、適切な非言語コミュニケーションを行える「アイコンタクトフレームワーク」の構築を目指し、まずはテレビ会議参加者の顔を見ていることを検知した場合にのみ、視線を補正するシステムを構築し、常にアイコンタクトがなされるシステムと比較して会話に変化が生じるか予備研究を行った。

Project page: A Preliminary Study on Eye Contact Framework toward Improving Gaze Awareness in Video Conferences

Authors: Kazuya Izumi, Shieru Suzuki, Ryogo Niwa, Atsushi Shinoda, Ryo Iijima, Ryosuke Hyakuta, Yoichi Ochiai

Presentation details: Parallel sessions with paper presentations

Virtual Only  MONDAY, 24 JULY  16:00 – 18:00 (CEST – Copenhagen) / 23:00 – 25:00 (JST – Tokyo)
HCI: Human-Computer Interaction
S095: Input methods, techniques and devices – II

発表の詳細につきましてはこちらのページをご確認ください.For more information, please click here.

 [Poster] A Comparison of Digital Libraries for the Visually Impaired in the United States and Japan

 According to the Japan Rehabilitation Association, visually impaired people have substantial difficulties in mobility and information acquisition. Due to certain barriers, such as the inability to read bound books, the visually impaired face challenges in education, employment, and daily life. Improvements in accessibility through human–computer interaction technology have the potential to considerably change the lives of the visually impaired and are in the process of doing so. The author, who is also visually impaired, uses a voice aid known as a screen reader to read and write papers. In human–computer interaction, digital libraries for the visually impaired that guarantee access to information are one of the most innovative technologies. In recent years, systems for the visually impaired in many countries have become standardized with the enactment and ratification of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, commonly known as the Marrakesh Treaty. However, these systems vary depending on the circumstances and legal systems. In this study, we surveyed and compared digital libraries for the visually impaired in the United States (U.S.) and Japan through a literature review and interviews and suggested future models.

Authors: Tomoya Matsumura, Yoichi Ochiai
115 -[virtual] 

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研究室概要

名称 : デジタルネイチャー研究室
代表者 : 准教授 落合 陽一
所在地 : 茨城県つくば市春日1-2
研究内容 : 波動工学、デジタルファブリケーション、人工知能技術を用いた空間研究開発
URL : https://digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp/

代表略歴

落合陽一 Yoichi Ochiai

1987生,2015年東京大学学際情報学府博士課程修了(学際情報学府初の短縮終了),博士(学際情報学).日本学術振興会特別研究員DC1,米国Microsoft ResearchでのResearch Internなどを経て,2015年より筑波大学図書館情報メディア系助教 デジタルネイチャー研究室主宰.2015年,Pixie Dust Technologies.incを起業しCEOとして勤務.2017年から2019年まで筑波大学学長補佐,2017年から大阪芸術大学客員教授,2020年デジタルハリウッド大学特任教授,金沢美術工芸大学客員教授,2021年4月から京都市立芸術大学客員教授を兼務.2017年12月より,ピクシーダストテクノロジーズ株式会社による筑波大学デジタルネイチャー推進戦略研究基盤代表及び准教授を兼務.2020年6月デジタルネイチャー開発研究センター・センター長就任.専門はCG,HCI,VR,視・聴・触覚提示法,デジタルファブリケーション,自動運転や身体制御.

本件に関するお問い合わせ先

名称    : 筑波大学デジタルネイチャー研究室
Email : contact<-at->digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp <-at->を@に置き換えてください

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