A Bibliometric Analysis of Immersive Technology in Museum Exhibitions: Exploring User Experience

2023. 09. 21

Introduction: This study aims to comprehensively understand the existing literature on immersive technology in museum exhibitions, focusing on virtual reality (VR), augmented reality (AR), and the visitor experience. The research utilizes a bibliometric approach by examining a dataset of 722 articles with two main research objectives. Firstly, it seeks to analyze current trends in immersive technology literature, specifically emphasizing VR and the user experience in museum exhibitions through co-citation analysis. Secondly, it aims to identify emerging research trends using co-word analysis.

Methods: The study employs a bibliometric approach, specifically co-citation and co-word analysis, to investigate trends and forecast emerging areas in the field, particularly the role of VR in the museum context.

Results: The analysis reveals the presence of five interconnected thematic clusters in the literature. These clusters include (1) VR and AR-enhanced heritage tourism, (2) VR and AR-enabled virtual museums, (3) interactive digital art education in immersive environments, (4) immersive storytelling in virtual heritage spaces, and (5) mobile AR heritage revival.

Discussion: The article highlights influential works within these areas, showcasing the historical evolution of the field and the current emphasis on utilizing VR to create immersive, educational, and engaging experiences for museum visitors. The findings indicate that research on VR applications for museum exhibitions has predominantly focused on profound game-driven experiences and interactive 3D heritage, resulting in improved visitor engagement and access to cultural content. The adoption of VR technology holds the potential to revolutionize user experiences within the cultural heritage sector and reshape the overall landscape of museums and exhibitions. By presenting these research trends, this study contributes to a deeper understanding of the vital role of VR in enhancing visitor experiences in museum settings. Furthermore, it paves the way for further exploration and innovation in immersive technology.

イントロダクション: 本研究の目的は、仮想現実(VR)、拡張現実(AR)および来館者体験に焦点を当てた、美術館展示における没入型技術に関する既存の文献を包括的に理解することです。本研究は、722の論文データセットを調査することで、主に2つの研究目的を持って書簡メトリックアプローチを利用しています。第一に、美術館展示におけるVRおよびユーザーエクスペリエンスを特に強調した共被引用分析を通じて、没入型技術文献の現在のトレンドを分析しようとします。第二に、共起語分析を使用して新興の研究トレンドを特定することを目指しています。

メソッド: 本研究では、具体的に共被引用および共起語分析という書簡メトリックアプローチを採用し、特に美術館コンテキストにおけるVRの役割に焦点を当てて、分野のトレンドを調査し、新興分野を予測します。

結果: 分析により、文献における5つの相互に関連するテーマクラスターの存在が明らかになりました。これらのクラスターには、(1)VRおよびARによる遺産観光の強化、(2)VRおよびARによる仮想美術館、(3)没入環境でのインタラクティブデジタルアート教育、(4)仮想遺産空間における没入型ストーリーテリング、および(5)モバイルAR遺産復興が含まれています。

ディスカッション: 本論文では、これらの分野で影響力のある作品を紹介しつつ、分野の歴史的な進化と、美術館の訪問者の体験を没入型で教育的かつ魅力的にするためにVRを利用する現在の強調点を示しています。研究結果は、美術館展示におけるVRの応用に関する研究は、主に深化したゲーム体験およびインタラクティブな3D遺産に焦点を当てており、これにより訪問者の関与が向上し、文化コンテンツへのアクセスが改善されています。VR技術の導入は、文化遺産セクター内でユーザーエクスペリエンスを革新し、美術館や展示全体の景観を変える可能性を秘めています。これらの研究トレンドを提示することで、本研究は美術館設定における来館者体験の向上におけるVRの重要な役割をより深く理解するのに貢献しています。さらに、没入型技術のさらなる探求と革新への道を開拓しています。

Li J, Wider W, Ochiai Y and Fauzi MA (2023) A bibliometric analysis of immersive technology in museum exhibitions: exploring user experience. Front. Virtual Real. 4:1240562. doi: 10.3389/frvir.2023.1240562