Auditory-centered Vocal Feedback System Using Solmization for Training Absolute Pitch without GUI

2021. 08. 21

Auditory-centered Vocal Feedback System Using Solmization for Training Absolute Pitch without GUI
絶対音感訓練を目的としたGUIに依存しない音名唱法を用いたボーカルフィードバックシステム

This study proposes an auditory-centered training system using solmization to artificially acquire and train absolute pitch by providing vocal feedback of musical notes through a musician’s voice. Most current training systems and applications for absolute pitch acquisition have focused on providing visual feedback. However, many people having perfect pitch describe that they hear music as words rather than envisioning visual notes. Therefore, we propose a training system that does not require a graphical user interface. In an experiment with 10 participants, our system’s training with vocal feedback improved six non-potential absolute pitch users’ absolute pitch by approximately 25%, although an extant system with visual feedback didn’t make an improvement.

この研究では、音名唱法を利用して、声楽家の声を介して音名のボーカルフィードバックを提供することにより、絶対音感を人工的に獲得・訓練する聴覚中心の訓練システムを提案します。 現状,絶対音感を習得するための訓練システムとアプリケーションのほとんどは、音名の視覚的なフィードバックの提供に重点を置いています。 しかし、絶対音感を持っている人の多くは、視覚的に音名を想像するのではなく、音楽が言葉として聞こえると説明しています。 したがって、我々はグラフィカルユーザーインターフェイス(GUI)を必要としない絶対音感訓練システムを提案します。 10人の参加者を対象とした実験では、ボーカルフィードバックシステムを用いた訓練により6名の非潜在的絶対音感者の絶対音感が約25%向上した一方、視覚フィードバックを用いた既存システムでは改善結果は得られませんでした。

Nozomu Yoshida*, Kosaku Namikawa*, Yusuke Koroyasu*, Yoshiki Nagatani**, and Yoichi Ochiai* **
*University of Tsukuba, **Pixie Dust Technologies, inc.

吉田望*, 浪川耕作*, 頃安祐輔*, 長谷芳樹**, 落合陽一* **
*筑波大学, **ピクシーダストテクノロジーズ株式会社

Contact / 連絡先 : nozo@digitalnature.slis.tsukuba.ac.jp

Nozomu Yoshida, Kosaku Namikawa, Yusuke Koroyasu, Yoshiki Nagatani, and Yoichi Ochiai. 2021. Auditory-centered Vocal Feedback System Using Solmization for Training Absolute Pitch without GUI. Human-Computer Interaction – INTERACT 2021: 18th IFIP TC 13 International Conference, Bari, Italy, August 30 – September 3, 2021, Proceedings, Part IV, Aug 2021, Pages 3–19. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85610-6_1