Eholo glass

2018. 12. 04

We present a design and rendering method for large eye-box, fully parallax, depth of field included near-eye augmented reality (AR) display. As developments in AR progress, field of view and sense of depth are one of the most crucial factors for rendering convincing virtual objects into real environments. We propose computer generated holography (CGH) that is able to reconstruct image with real world depth of field faithfully as rendering method. Previous studies have proposed various near-eye optic design such as the use of beamsplitter and Holographic Optical Element with 4f lens system. However pure beamsplitter design suffers from the narrow field of view while 4f lens system has lens aberration as well as minimal focusing issues that leads to smaller eyebox. Having a wide field of view that matches our eyes is crucial for having an immersive
experience and often narrow field of view may even leads to nausea and negative impacts on comfortability. We propose a design that utilizes a Dihedral Corner Reflector Array and a novel beamsplitter embedded optics as our eyepiece. Our primary contribution is having a reasonably large eyebox while maintaining the simple optical design as well as rendering of virtual objects with depth of field in real time without any special optics or moving parts. 

大型アイボックス完全視差,被写界深度を含む近眼拡張現実(AR)ディスプレイの設計とレンダリング方法を提示します.ARの発展に伴い視界と奥行き感は説得力のある仮想物体を実環境にレンダリングするための最も重要な要因の一つです.本論文では実世界の被写界深度で忠実に画像を再構成することができる計算機生成ホログラム(CGH)をレンダリング方法として提案します.以前の研究ではビームスプリッタと4fレンズ系を持つホログラフィック光学素子の使用など,さまざまな近眼光学設計が提案されています.しかしながら,純粋なビームスプリッタ設計には視野が狭いという問題がありますが,4fレンズシステムにはレンズ収差があり,アイボックスを小さくする焦点合わせの問題が最小限に抑えられます.没入型の体験をするためには,視界に合った広い視野を持つことが不可欠であり,視野が狭いと吐き気や快適性に悪影響を及ぼすことがあります.接眼レンズとして,二面角リフレクターアレイと新しいビームスプリッターを組み込んだ光学系を使用する設計を提案します.我々の主な貢献は単純な光学設計を維持しながら適度に大きなアイボックスを持つことならびに特別な光学系または可動部品なしに実時間で被写界深度を持つ仮想物体のレンダリングを行うことです. 

Chun Wei Ooi, Naoya Muramatsu, Yoichi Ochiai

University of Tsukuba, Strategic Research Platform towards Digital Nature Powered by Pixie Dust Technologies, Inc.
Pixie Dust Technologies, Inc.