Sonoliards

2017. 10. 22

Sonoliards: Rendering Audible Sound Spots by Reflecting the Ultrasound Beams

We propose a highly versatile and interactive system that can simulate and generate arbitrary sound field at a specific place. There has been considerable research on sound field simulation in the context of sound field design. However, there were no dynamic applications adaptable to various environments. Our system can apply to various environments using motion capture and 3D model data of the specific room by inputting the people’s position and room. Geometric information and simulate the reflection on walls and ceilings with sound propagation method and deliver sound to a specific person by controlling parametric angle speaker in real time. In order to evaluate the performance of this proposed system, we explain the method of generating the dynamic sound field of our system and conducted 2 experiments: i) for analyzing human factors, ii)for express sound localization. Our system can apply to surround speaker for people who is moving, so we also conducted second experiment to to express sound localization control by controlling the direction of the parametric speaker.

特定の場所で任意の音場をシミュレートして生成させることができる汎用性の高い相互作用システムを提案します.
音場設計との関連で音場シミュレーションに関する多くの研究があります.しかし,さまざまな環境に適応可能な動的アプリケーションはありませんでした.このシステムは,人の位置と部屋を入力することにより,特定の部屋のモーションキャプチャと3Dモデルデータを使用して,様々な環境に適用できます.幾何学的な情報を提供し,音の伝播方法で壁や天井の反射をシミュレートし,パラメトリックアングルスピーカーをリアルタイムに制御して特定の人に音を届けます.提案したシステムの性能を評価するために,このシステムの動的音場を生成する方法と(i)人的要因の分析,(ii)音源定位の伝達,の2つの実験について説明します.このシステムは移動する人のサラウンドスピーカーに適用できるので,パラメトリックスピーカーの方向を制御することにより,音源定位制御を表現するもうひとつの実験も行いました.

Naoya Muramatsu, Kazuki Ohshima, Ryota Kawamura, Ooi Chun Wei, Yuta Sato, Yoichi Ochiai
University of Tsukuba

村松直哉,大島和輝,川村涼太,オオイジュンイ,佐藤裕太,落合陽一
筑波大学